الثلاثاء، 20 مارس 2012

مأساة "عجوز"


وانا مروح بيتنا من يومين حوالي الساعة الـ 4 فجرا

وقفت دقيقتين انا وصديقي ميسرة على ناصية شارعنا

(في دمياط)فسمعنا صوت امرأة (عجوز) تردد

"أنا هموت" قالتها حوالي 10 مرات بصوت عالي ومسموع

استغربت جدا قلتله أيه ده يا بني مين دي ؟

قالي بمنتهى الهدوء : انت أول مرة تسمعها

دي كل يوم على كدة من فترة طويلة !!
لما سألت هي مين زعلت قوي لما عرفت

أن لها أولاد وأحفاد وساكنين على بعد أمتار منها

أقسم بالله وهي بتقول كدة انا كنت بترعش من الألم

مش متصور أنهم نايمين وسايبنها كدة تتألم طول الليل

البكاء والألم دا طول الليالي لا ينم أبدا عن رضا

ربنا عن أولادها .. أنا بس بفكرهم وبفكركوا

أن ربنا سبحانه وتعالي قال
{وَقَضَى رَبُّكَ أَلاَّ تَعْبُدُواْ إِلاَّ إِيَّاهُ وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا

إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَا أَوْ كِلاهُمَا فَلاَ تَقُل لَّهُمَا أُفٍّ

وَلاَ تَنْهَرْهُمَا وَقُل لَّهُمَا قَوْلاً كَرِيمًا *

وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ

وَقُل رَّبِّ ارْحَمْهُمَا كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا} .. صدق الله العظيم
أرجوكم .. ادعوا الله أن يخفف ما بها من آلآم ..

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق