الثلاثاء، 7 أبريل 2009

واقعي وأوهامي


لا أعلم لماذا أردت أن أكتب

أن أقول لكم كلمة واحدة

أخجل أن أقولها أمام أحد

وأحب أن أقولها معكم

انني أحب ..

ولا تسألوني من هي

لأني لا أعلمها

ولكني أحبها ..

وأهفو لنظرة من عينها

وان صادفتني سأروي لها ما أنا به من حبها

هل تصدقون أني أحب فتاة لا أعلم من هي ؟؟

أقسم لكم أني رسمتها في خيالي

أطالعها بين حين وآخر

بل أناجيها وأكتب في خيالي سيناريو حديثنا

وأخرجه .. بل والأدهى من ذلك أني أقوم ببطولته

فأنا كاتب السيناريو .. وأنا المخرج .. وأنا البطل

وفي بعض الأحيان ان لم يكن أغلبها .. أكون أنا أيضا الكومبارس

لكن هناك شيء لم يكن أنا

لم أشعر يوماً أني أستطيع أن أكونه

أن أتعامل معه كما لو كان أنتم

أن أبقى فيه وأبتعد عن متخيلاتي

انه الواقع

الواقع الذي كلما اصطدمت به تنهار أحلامي

وأجدني أبصر اللاشيئ

أبحر عبر خيالات هي في الواقع صحراء

من نحن اذاً ؟؟

اننا بشر نحيا لدنيا فانية

لأناس هم أصنام واهية

نحبهم ولا يحبون

نريهم فلا يبصرون

نسمعهم فلا ينصتون

نعطيهم .. فيظنون أننا بلهاء

بمن نصفهم إذا ؟؟ أنكتفي بذكر الواقع ؟

أرأيتم .. هذا الذي لم أستطع أن أكونه

فيا أيها القلم التعيس

ويا أيتها الأوراق المعذبة

دعوني أنطلق بخيالي لأرى امرأةً تنقذني من ظلم الدنيا .. تنجيني قهر الأيام

لأرى امرأةً كلما اقتربت الواقع تقذفني بر الأوهام

أني أعشق أوهامي

هناك 15 تعليقًا:

  1. لآنك تعشق أوهامك التي بين جنبات عقلك كان لزاما عليك أن تنطلق من بين براثنه الضيقة لتبحر في ثنايا سماء صافية من معاني الحب العفيف ولتنهل من معين لواعج القرب والود الرقيق الذي يحي المشاعر وهي رميمة

    قم يا صديقي من كبوتك وأحلم كيفما شئت وانطلق في بحر لحظات حبك الصادقة

    كن أنت البطل ... بطلا في الحب والقرب اللذيذ

    بطلا وفارسا لحبيبتك تأخذها على صهوة جوادك نحو المستقبل

    بوركت وبورك قلبك الطيب يا صديقي

    ردحذف
  2. انا عن نفسي عاوزة اقولك حاجة
    دية مش اوهام انا بعتبرها احلام يقظة
    كلنا بنعيش فيها اوقات كتيير ويمكن احنا حظنا احسن من غيرنا
    احنا ممكن نخرج اللي جوانا علي الورق
    بس ياريت حاول تلاقي حبيبتك في الواقع
    دور
    حب الحقيقة اجمل
    واكي الصورة اللي في خيالك في زيها كتييييييير جا في الواقع
    ربنا يكرمك
    سلام

    ردحذف
  3. ازيك يا بن بلدى

    المشبك بيسلم عليك اوى اوى

    ودمياط بتقولك ازيك يا باشا ياللى سايبنى

    هههههههههههههه

    ندخل فى الجد بقى

    عارف
    اقولك على حاجه

    انا كنت هنزل بوست على مدونتى عشان اعترف بحاجه

    وبالظبط انت زيى بالظبط بالظبط

    انا برضه بحب واحد فى خيالى انا بس انا اللى صنعته وانا اللى رسمت صورته فى خيالى

    بحبه من وانا عندى عشر سنين

    تصور لو قولتلك انى رفضت كتير من العرسان عشان مش لاقيه فيهم ولا واحد شبهه

    واما ارتبط انفصلت بسبب ان اللى كان معايا مكنش فيه شبه منه برضه

    مكنتش بشوف حد غيره فى الدنيا

    كنت بغنى ليه وبشكى له زى ما اكون شايفاه بالظبط

    كنت اتمنى اشوفه عشان اقوله على كل الحب اللى حبتهوله

    بس عارف فى الاخر عملت ايه؟

    قتلته لانى بجد تعبت وزهقت

    اضريت اقتله فى خيالى زى ما كنت فى الاول صنعته فى خيالى

    عشان ابقى واقعيه لان بجد العيش فى الاوهام بتبقى صعبه اوى وكمان انت لازم تحاول تكون واقعى لانك لو فضلت كده ولو لاقيت فى يوم الانسانه اللى هترتبط بيها ممكن تتمرد عليها لانها اكيد مش هتكون شبه اللى فى خيالك

    تحياتى ليك

    ابقى طمنى عليك يا ابن بلدى

    ردحذف
  4. جميل انه يبقى ليك فى خيالك حبيبه تناجيها وتكلمها وتقولها كل اللى نفسك فيه
    بس يأخى الشيىء ان زاد عن حده بينقلب لضده
    كفايه كده وهم بقى وعيش الواقع ودور على انسانه من لحم ودم
    تحكيلها عن كل ده
    صدقنى هتلاقى
    ربنا يوفقك

    ردحذف
  5. صاحب المضيفة

    بمساعدتك فقط يا صديقي اللدود سأكون أنا البطل دائما

    أفكارك تنير لي حياتي وقربك مني أفضل العطايا

    سلمك الله لي دوما يا ملهمي

    إلى اللقا

    ردحذف
  6. وردة

    هيا فعلا أحلام يقظة بس أحلى م الواقع بكتيير ع الأقل بالنسبالي

    بس صحيح أكيد الحقيقة هتبقى أحلى بكتير

    شكرا ع النصيحة الغالية وأوعي تحرميني منها

    إلى اللقا

    ردحذف
  7. بنت بلدي

    سلميلي عليه قوي وقوليله محمود هيشوفك قريب

    ودمياط بقى مبتوحشنيش لأنها دايما في قلبي وهبقى فيها السبت والحد ان شاء الله

    بالنسبة للجد بقى

    أنا قريت البوست بتاعك الأخير وحسيت بألم بس مكنش ينفع أكتب تعليق لأني مينفعش أقولك فهمتك وأسكت

    المهم ربنا يعينك وان شاء الله اللي جاي يبقي أفضل بكتير

    بس أنا مكنتش أعرف أنك قتالة قتله !! قتلتيه ههههه

    المهم أن أنا كان قصدي أن احنا كلنا بنتخيل وساعات بنقابل ناس مش هما اللي في خيالنا

    فبنحس بالألم لأنهم يمكن مقدَروش حبنا ليهم لكن اللي في خيالنا عمرهم ما زعلونا

    ودايما معانا وبيسألوا علينا ومهما حصل عمرهم ما بيبعدوا عننا

    شفتي بقى أنهم في الخيال أجمل بكتييير م الحقيقة ..

    مرسي قوي ليكي يا بنت بلدي

    واطمني .. الدمايطة بياخدوا بالهم من نفسهم قوي

    خللي بالك أنتي من نفسك

    إلى اللقا

    ردحذف
  8. يا بن بلدى


    انت اسمك محود ؟ ولا زيدان

    ايه اللخبطه دى بس يا ربى

    بقولك ايييييييييييه

    يا ريت تقرا التعليق ده بدرى شكلك مش بتدخل نت كتير

    بقولك

    بص

    ان شاء الله هروح لقاء مدونين فى المنصوره يوم التلات فى نادى الاطباء اللى فى طلخا

    يا ريت تيجى تنورنا بجد
    ابقى عرفنى هتيجى ولا لاء

    ماشى؟

    انا هبقى هناك من تسعه الصبح ان شاء الله

    ردحذف
  9. wesoooooooooo

    مرسي جدا علي النصيحة وان شاء الله مش هيزيد

    عن حده وان شاء الله هلاقيها

    حاسس أنك زعلانة قوي .. بس لازم يكون جوا كل واحد مننا

    شيء من الخيال وإلا مش هيقدر يستحمل الواقع اللي أغلبه مؤلم

    مرسي جدا لزيارتك ولنصيحتك اللي غالية عليا

    إلى اللقا

    ردحذف
  10. بنت بلدي

    والله بدخل نت على طول بس ساعات بكون مشغول جدا في شغلي ومبلحقش أرد

    مش عارف ظروفي هتبقى أيه ساعتها بس أكيد هبلغك اذا عرفت أجي

    اه .. من حق اسمي محمود .. وزيدان ده علشان بعشق زين الدين زيدان

    ردحذف
  11. اعتذر عن تأخيرى
    كم هى كلماتك رائعة
    بحق اسلوبك رائع
    اتمنى حقا لك كل السعادة وان تعثر على امرأتك الحنون يوما
    ومادمت بهذا الامل فثق انك منتصر وستجدها بإذن الله
    تحياتى واعتذر مرة اخرى لتأخيرى

    ردحذف
  12. انت فييييييييين

    بقالك كتير غايب


    يا رب تكون بخير

    ردحذف
  13. السلام عليكم


    ازيك يا بن بلدى


    حمد الله ع السلامه يا راجل


    كل دى غيبه

    ؟؟؟؟؟؟؟

    طب كنت قولى طيب انك هتغيب عشان الجيش

    مش تغيب فجأه كده

    اوعى تعملها تانى

    يلا منتظرين بوست جديد بقى

    ردحذف
  14. ماشى اوكى


    تمام

    بس الموقع معرفتش افهم فيه شىء ومش لاقيه فيه حاجه مع انى سجلت فيه

    ردحذف